7 slimme manieren om kinderen meer groenten te laten eten

Deel dit bericht op

Kinderen zijn in de groei. En daar hebben ze véél vitamines en mineralen voor nodig. Zoveel mogelijk. De beste bron is: groenten! Er is keuze genoeg, alleen vaak 1 probleem: kinderen zijn er niet dol op. Daarom is het belangrijk hier slim mee om te gaan. Met deze tips om kinderen meer groenten te laten eten wordt het avondeten een stuk gezelliger.

1. Verspreid het eten van groenten over de dag

De richtlijn voor het eten van groenten voor kinderen, is 150 gram per dag. Voor veel kids is het best veel om dat tijdens de avondeten op te krijgen. Begin daarom al eerder op de dag met het aanbieden van groenten. Denk aan een soepje bij de lunch, rauwkost nét voordat je aan tafel gaat (en ze elke 3 minuten vragen: ‘gaan we al etennnnn?’) of een smoothie met avocado of wortel tussendoor.

2. Verstop groenten

De makkelijkste manier om kinderen meer groenten te laten eten? Als ze niet doorhebben dat ze groenten aan het eten zijn. Slimme manieren zijn;

  • Een smoothie. Denk daarbij aan avocado, wortel of (als ze niet vies zijn van groen) een handje spinazie.
  • Gekookte en daarna gepureerde pompoen of wortel door het pannenkoekenbeslagGroenten als puree. Denk aan: zoete aardappel, knolserderij, bloemkool of pastinaak. Je kan er natuurlijk altijd een paar gewone aardappels bij doen!
  • Bloemkoolrijst  of broccolirijst door de nasi

3. Leer de voorkeuren van je kind kennen

Groenten verstoppen is natuurlijk makkelijk, maar voor de lange termijn is het nóg beter als je de voorkeuren van je kind leert kennen. Iedereen, dus ook jouw kind, heeft een andere smaak. Bedenk dus dat je kind misschien wel andere groenten lekker vindt dan jij. Neem de moeite om verschillende soorten groenten voor te schotelen. Eet je aardappels, groenten en vlees? Kies dan voor twee soorten groenten en laat je kind proeven en kiezen.

4. Geef het goede voorbeeld

Kinderen leren door te imiteren. Laat dus aan je kind zien hoe het moet! Eet zelf regelmatig groenten, schep ruim op en eet ook een keer groenten die je nog niet kent. Want jij wilt toch ook gezond oud worden?

 

5. Laat het er leuk uitzien of laat het leuk klinken

Kinderen hebben veel fantasie. Voor volwassenen is dat soms wat weggezakt. Leef je daarom in in de belevingswereld van je kind en maak er een groentenfeestje van. Doe het in een leuk bakje, maak er leuke vormen van of leg het als een een kunstwerkje op het bord. En eet je sperziebonen? Groene frietjes klinkt toch veel leuker…

6. Gebruik een weegschaal

Heb je elke avond een discussie over hoeveel groenten je kind op moet eten? Dan kan het helpen om van te voren af te wegen hoeveel groenten je je kind voorschotelt. Met een keukenweegschaal weet je precies wat je graag wilt dat ze eten (…om dat lekkere toetje te verdienen).

7. Say cheese!

Is je kind dol op kaas? De gesmolten variant bijna overal lekker op! Om alle gezonde vitamines, vezels en mineralen uit groenten in hun buikjes te krijgen, kan het helpen om de groenten even in de oven te zetten en er een laagje kaas overheen te laten smelten. Smakelijk eten!

Deel dit bericht op

© 2023 lijfloket.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring