Volgende bericht»

Het verborgen gevaar van koolhydraten

Deel dit bericht op

In essentie is er niks mis met koolhydraten. In het verleden kregen mensen koolhydraten vooral binnen via knollen, bosvruchten en soms honing. Deze voedingsmiddelen bevatten poly- en oligosachariden, waardoor glucose langzaam werd opgenomen en de bloedsuikerspiegel stabiel bleef. Maar tegenwoordig bestaat een groot deel van onze koolhydraatinname uit suikers, geraffineerde graanproducten en maïssiroop. Deze voedingsmiddelen zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en belasten de alvleesklier met de productie van insuline.

Effect van koolhydraatrijke producten

Voedingsmiddelen zoals koek, snoep, chocolade en witmeelproducten belasten ons lichaam enorm vanwege het gebrek aan micronutriënten en de snelle absorptie van koolhydraten. Overmatig gebruik van deze producten kan leiden tot overproductie van insuline, wat op zijn beurt kan resulteren in hypoglykemie. Het regelmatig consumeren van geraffineerde koolhydraten veroorzaakt ook een constante schommeling van de bloedsuikerspiegel, waardoor de alvleesklier wordt overbelast en hypertrofische cellen produceert die te veel insuline aanmaken.

Effecten van overproductie van insuline
Een teveel aan insuline kan leiden tot vetproductie uit koolhydraten en opslag van vet rondom de organen, wat kan bijdragen aan ontstekingen. Dit kan uiteindelijk leiden tot het metabool syndroom, gekenmerkt door overgewicht, verhoogde cholesterol- en triglyceridewaarden en hoge bloeddruk.

Evolutionaire aspecten en aantrekkelijkheid van koolhydraten
In het verleden waren koolhydraten met een hoge glycemische lading zeldzaam, wat ervoor zorgde dat de hersenen geen verzadigingssignaal ontvingen voor zoet voedsel. Daarom zijn we nog steeds geneigd om naar koolhydraatrijk voedsel te verlangen, zelfs als we er al genoeg van hebben gehad.

Conclusie
Het frequente gebruik van geraffineerde koolhydraten is niet gunstig voor de gezondheid, wat suggereert dat we misschien beter moeten letten op onze koolhydraatinname en kiezen voor voedingsmiddelen met een lagere glycemische lading.

Deel dit bericht op
Volgende bericht»

© 2023 lijfloket.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring