Afvallen? Niet vergeten minder vaak te eten

Deel dit bericht op

Eten en drinken, wat zou het leven saai zijn als we er niet was! We genieten er volop van, elke dag opnieuw. Niet zo gek, want het is de hele dag beschikbaar en van lekker eten en drinken worden we instantly blij. Maar wat als je weet dat minder vaak eten en drinken, allerlei voordelen heeft voor je gezondheid. Zou je het dan wat vaker kunnen laten staan? In dit artikel lees je over kracht van eetmomenten en de voordelen van minder vaak eten.

Wat is een eetmoment?

Eerst het antwoord op de vraag; wat is een eetmoment? Een eetmoment is het tijdstip waarop je een maaltijd, snack of drankje neemt gedurende de dag. Reken voor één eetmoment 1,5 uur. Ontbijt je bijvoorbeeld om half 8 en eet of drink je na 1,5 uur (om 9 uur) weer iets? Dan zit je op twee eetmomenten.

Dus een drankje is ook een eetmoment? Ja, tenzij het water, thee of zwarte koffie is.

De voordelen van minder vaak eten

  1. Verbeterde gevoeligheid voor insuline
    Minder vaak eten kan de insulinegevoeligheid verbeteren, waardoor het lichaam efficiënter glucose kan gebruiken en de kans op insulineresistentie wordt verminderd.
  2. Gewichtsbeheersing
    Door minder vaak te eten, krijgt het lichaam de kans om de opgeslagen vetreserves te verbranden, wat kan bijdragen aan gewichtsverlies en het behouden van een gezond gewicht.
  3. Meer energie
    Het lichaam is energieker en alerter wanneer het niet continu bezig is met de vertering van voedsel. Dit kan leiden tot een betere concentratie en productiviteit gedurende de dag.
  4. Betere spijsvertering
    Minder vaak eten geeft het spijsverteringssysteem de tijd om goed te herstellen en voedingsstoffen optimaal te verwerken.
  5. Ontgifting en celherstel
    Tijdens de periodes van niet-eten, kan het lichaam zich richten op het ontgiften van cellen en het herstellen van beschadigde weefsels.
  6. Verhoogde levensduur
    Onderzoek toont aan dat periodiek vasten, een vorm van minder vaak eten, geassocieerd wordt met een verlengde levensduur en een verminderd risico op bepaalde chronische ziekten.

Hoe ga ik ermee aan de slag?

Hoe je begint is voor iedereen anders. Het hangt namelijk af van je leefstijl op dit moment. Hoe vaak eet je? Sport je veel? Wat eet je? Al deze vragen spelen een rol. Een algemeen advies luidt; pas het aantal eetmomenten aan naar drie per dag. Dan geniet je meteen van de voordelen! Wil je persoonlijk advies? Boek dan eenvoudig een consult.

Deel dit bericht op

© 2023 lijfloket.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring